Agnelli zakladatel firmy Fiat se také osobně podílel na Mussoliniho zabránění přesouvání výroby ze zahraničí do Itálie. Fiat je znám jako příklad firmy, která dokázala skvěle využít prostředky nabízené Marshallovým plánem a s jejich pomocí značně modernizovat jeho Zborov výrobní kapacity. Španělsko v první polovině století si na rozdíl od Itálie, nedokázalo vytvořit natolik silný domácí automobilový Skalka průmysl, který by produkoval auta španělských značek. V prvních dvou dekádách minulého století bylo Španělsko sídlem několika automobilových firem, které byly slavné vysokou kvalitou svých produktů, ovšem jednalo se spíše o ruční výroby velmi malého množství vozů ve srovnání například se svým východním sousedem Francií. O masové výrobě na území Španělska se dá hovořit až po příchodu firmy Ford, která v roce založila v Cádizu továrnu a o tři roky později ji přesunula do Barcelony. Ford zde vyráběl své legendární Modely T, nákladní vozidla a traktory, které si našly své zájemce v této vysoce zemědělsky zaměřené zemi. Toto se však změnilo po občanské válce ve Španělsku, které bylo od roku ovládáno diktaturou. Stejně jako v Itálii byly v tomto období potlačovány proudy zahraničního kapitálu do země a zakládání nových továren, jako byla ta ve vlastnictví Fordu Barbera M. P., Tato kapitola vysvětluje, že ač se centrum autosklo Zborov automobilové výroby přesunulo do USA, evropský automobilový průmysl se vyvíjel vlastní cestou, přičemž se inspiroval způsobem masové autosklu Zborově
výroby. Čím dál více se zapojovaly další země, jako Španělsko, Itálie nebo Československo, ale také Německo zažívalo rychlý růst oprava autosklo Zborova výroby. Slibný vývoj automobilového průmyslu v Evropě však přerušila a na dlouhou dobu ochromila světová válka. Vývoj evropské produkce automobilů od konce světové války do současnosti V minulé kapitole jsem se zmiňoval o dopadech světové války na světový a evropský průmysl. Jejím výsledkem bylo vytvoření velké propasti v průmyslové výrobě mezi Severní Amerikou a Evropou viz obr. č. Po světové válce byly tyto změny mnohem dynamičtější a různorodější. Mezitím co se evropské národy vzpamatovávaly z válečných hrůz, věnovaly se Strašnická opravám svých zemí a jejich obyvatelé bojovali s bídou, Spojené státy vyšly z světové války značně posíleny. V letech Severní Amerika produkovala automobilů světa, zatímco Evropa jen Womack J. P., et al. Poválečná obnova hospodářství v zemích západní Evropy však byla Zborovu opravy autoskla velmi rychlá zčásti díky Marshallovu plánu a většina zemí dosáhla předválečné úrovně již po pěti letech od skončení války. Válka velmi urychlila technologický pokrok a množství těchto technologií bylo využitelných i v automobilovém průmyslu. Evropské státy vkládaly Jarov masivní objem veřejných výdajů do opravy dopravní infrastruktury. Nový rozměr získal také mezinárodní obchod a role exportu. Velmi zborovskými pražskými soukromých mateřských školách