výchozí pozici, na které může dobře postavit svůj další vývoj. Podle aktuálních trendů Ernst Young The Central and Eastern European opravy autoskla Březí automotive market CEE automotive industry overview online. cit. Dostupné z http www.ey.comGLenIndustriesAutomotiveThe Central and Eastern European Březí autosklem automotive market CEE automotive industry overview v produkci automobilů a poptávce po nich lze počítat s tím, že růst v produkci automobilů Březí zemí CEE bude pokračovat s tím jak se po velké části střední a východní Evropy se rozšiřují staré a staví nové automobilové továrny. Podle předběžných odhadů je očekáváno, že produkce osobních automobilů zemí CEE v roce dosáhne milionů a podíl tohoto regionu na evropské produkci bude Pavlínek P., Podíl jak CEE, tak celé Evropy na světové produkci se však podle mého názoru bude dále snižovat díky impozantním hodnotám produkce a jejího růst v Brazílii, Indii a Číně viz tab. č. přičemž většina odborné literatury se shoduje na tom, že výrobní kapacity těchto zemí nejsou zdaleka vyčerpány. Automobilový průmysl zemí CEE je od transformace tohoto odvětví neodmyslitelně spjat s FDI a přesouváním výroby západních výrobců na východ za levnějšími možnostmi výroby. Z poznatků uvedených v minulých kapitolách je jasně vidět jak zahraniční kapitál ve střední a východní Evropě nastartoval růst produkce a zaměstnanosti v letech Pacov minulého století a nyní absolutně dominuje automobilové výrobě v těchto zemích. Nicméně spoléhání zemí CEE čistě na přímé
zahraniční investice nemusí s jistotou znamenat slibnou budoucnost pro tento region. Jak jsem již uvedl tabulce č. FDI mají i své nevýhody a není vyloučeno, že by se tyto faktory mohly obrátit proti jednotlivým zemím a regionům, které jsou nyní na silném vzestupu v rámci globálního automobilového průmyslu. I když z hlediska krátkého období lze sledovat nesporně pozitivní vliv FDI v konkrétních regionech v podobě vzniku pracovních míst, daňových příjmů a nárůstu exportů, v dlouhém období však mohou vzniknout také negativní efekty, například až přílišná závislost regionu na zahraničním kapitálu, na pracovních místech která vytváří a na financích, kterými podporuje ekonomický rozvoj regionu ať už to jsou daně, kterými obohacují místní ekonomiku nebo mzdy svým zaměstnancům. Tyto faktory autosklo Březí dávají nadměrnou kontrolu nad prosperitou a hospodářskou stabilitou regionu, do rukou zahraničních investorů, kteří více než zájmy Radošovice regionu sledují náklady a výnosy své firmy. Dalším rizikovým faktorem dlouhodobého vývoje se může stát nadměrné využívání strategie Voděrádky lákání zahraničního kapitálu do zemí CEE pouze na základě levné pracovní síly, kterou tento region zajisté nabízí. Tento vývoj by mohl jesličky Praha východ Březí