automobilový trh, protože nemohly cenově konkurovat levným ruským vozidlům a také dovezeným ojetým automobilům. Dalším faktorem byly obrovská dovozní cla vystavená na import automobilů do Ruska, která posouvala západní auta mimo rozpočtové hranice ruských obyvatel, ti tak dále preferovali velmi levné automobily domácí výroby. V roce bylo v Rusku prodáno více než milion vozidel, z toho jen bylo dovezených Pavlínek P., Radosevic S., Rozeik A., V průměru země CEE zažívaly během první poloviny let úbytek produkce osobních automobilů. V druhé polovině se tento jev zastavil a hlavně díky zahraničnímu kapitálu již v roce značně předstihly svou úroveň z roku V tomto období autosklo Zdiměřice probíhaly rozsáhlé modernizační procesy automobilových producentů ve střední Evropě a stejně tak vznikalo množství nových výroben Zdiměřicemi opravy autoskla automobilů nebo komponentů. Tento vývoj, který započal na začátku let, dal za vznik velmi silnému, exportně zaměřenému území ve střední Evropě. Jedná se o větší část území České republiky, západního Slovenska, severozápadního Maďarska a jihozápadního Polska viz obr. č. Na tomto území operuje automobilových výroben určených k produkci velkého množství osobních automobilů, velkých továren Zdiměřice vyrábějící motory a stovky dalších továren pro výrobu komponentů. Dlouhodobá tradice výroby motorových vozidel a komponentů, levná, kvalitní a flexibilní pracovní síla a skvělá dostupnost k trhům západní Evropy a celé EU byly rozhodujícími faktory vytváření této Kocanda
automobilové aglomerace Radosevic S., Rozeik A., Pavlínek P., Obr. č. Aglomerace výrobců automobilů a komponentů ve střední Evropě Zdroj Pavlínek P., Zahraniční investice do automobilového průmyslu po transformaci Během let zaznamenal automobilový průmysl v zemích CEE obrovský nárůst investic ve formě zahraničního kapitálu. Země bývalého východního bloku byly po transformaci k tržnímu hospodářství velmi atraktivní destinací pro západní investory hned z několika důvodů, byly jimi hlavně nízké výrobní náklady, snadnější proniknutí na autosklo Zdiměřice místní trh, ale také investiční pobídky vlád jednotlivých zemí. Přesouváním výroby do zemí CEE a následným exportem z této lokace Osnice dokázali západoevropští producenti zvýšit svou konkurenceschopnost v globálním měřítku. Ve většině zemí CEE byla zanedlouho velká Rozkoš část automobilové výroby ovládána zahraničním kapitálem. Výjimkou bylo v tomto případě Rusko a Jugoslávie. Ruští výrobci byli masáž ve Praze západ Zdiměřicích