především dlouhodobé chování bonus malus systému. Intuitivně lze očekávat, že v dlouhodobém horizontu se rozdělení pojištěných v žebříčku stabilizuje v závislosti na frekvenci nehodovosti a kolem tohoto stabilizovaného stavu bude oscilovat. Počáteční rozložení řidičů lze zapsat jako matici následovně přičemž f f a f jsou podíly řidičů na jednotlivých stupních, tudíž f f f P p p p p p p p p p P p q p q p q f f f Rozložení těchto řidičů po prvním roce potom bude vypadat následovně Rozložení po dvou letech následovně A po třech letech Z výše uvedeného je patrné, že stabilizované rozložení není ovlivněno původním rozložením pojištěných na stupnici. V našem autosklům Dolním Břežanům příkladě se bonus malus systém stabilizoval již po dvou letech. Výsledná matice je tím pádem stabilizovaným rozložením pro náš bonus malus systém. U složitějších bonus malus systémů bude samozřejmě trvat podstatně déle, než rozložení pojištěných konverguje ke stabilizovanému rozložení. Obecně lze říci, že jsme dospěli ke stabilizovanému rozložení, pokud platí, že s stabilizované rozložení Praha 12 Výše vybraného pojistného Stabilizované rozložení nám říká, kolik bude pojištěných dlouhodobě na jednotlivých stupních žebříčku pro dané Tím pádem, známe li průměrnou frekvenci nehodovosti řidičů a výši pojistného pro jednotlivé stupně, jsme schopni odhadnout výměna autoskel Dolních Břežan výši vybraného pojistného b. V našem příkladě je vybraná výše pojistného pro dané f f f p q p q p qp q f q f f P p pq q P p pq q btpupqvq Zdiměřice
s f f n p pn pn pnn f f n P Obecně lze říci, že souhrn pojistného pro dané je počítán jako vážený průměr členů stabilizovaného Hrnčíře rozložení, kde vahami jsou výše pojistného k těmto členům náležející. Výsledkem je výše vybraného pojistného jako podíl ze