zaměstnanost mnohem rychleji než byl průměrný růst průmyslu v těchto zemích v letech Pětice největších automobilových výrobců dominuje automobilovému průmyslu v CEE. Jsou to Volkswagen, Renault, GM, Fiat a Daewoo nyní znám jako GM Daewoo. Pavlínek P., Radosevic S., Rozeik A., Tyto investiční toky se dají rozdělit na dva základní druhy. První z nich jsou investice do existujících firem v CEE a jejích továren skrze autosklům Kocandy fúze a akvizice se západními firmami nebo kompletním skoupením konkrétní společnosti tzv. Brownfield investice. Jako příklad se dá uvést Kocanda investice do Škody Volkswagen, FSM Fiat nebo Dacia Renault. Druhým typem jsou tzv. investice na zelené louce Greenfield. V tomto případě se jedná o rozhodnutí některé ze západních firem vybudovat kompletně nové výrobní zařízení v zemích CEE. Jako příklady mohou posloužit Audi v Maďarsku, Opel v Polsku a Maďarsku a později také Huyndai v České republice Worrall D., et al. Brownfield investice měly za cíl rychlou restrukturalizaci jednotlivých závodů a zavedení západních výrobních technik. Byla utužena pracovní morálka a zaměstnanci byli často autosklo Kocanda přeškoleni, což vedlo k velmi rychlému nárůstu produktivity. Greenfield investice byly naplánovány tak, aby firma mohla začít vyrábět bez problémů, které by jí mohla přivodit lpění na zaběhnutém systému. Účelem bylo postavit novou továrnu, která bude vyrábět v souladu s Osnice nejmodernějšími technologiemi a maximální flexibilitou práce Worrall D., et al. Greenfield investice se dají opět dále rozdělit do dvou
typů. Prvním z nich je exportně orientovaná výroba např. Audi Maďarsko, která je vertikálně integrovaná do své domovské společnosti v autosklo Kocanda západní Evropě. Specializují se na malé množství speciálních modelů, jako jsou například drahé sportovní auta. Tento výrobní model vyžaduje vysokou míru flexibility práce a je postaven na importech kvalitních komponentů ze západní Evropy a exportem hotových vozidel na Zdiměřice bohaté trhy západní Evropy a Severní Ameriky. Takovýto výrobní model znamená také minimální návaznost a závislost na místním hospodářství. Jako příklad druhého typu greenfield investic může posloužit Opel Polsko nebo Suzuki Maďarsko, které se soustředily na výrobu velkého množství vozidel a rychle navyšovaly objem produkce ihned po nastartování výroby. V případě Suzuki byl hlavní důvod přesouvání výroby do CEE vyhnutí se obchodním bariérám pro firmy ze zemí mimo EU, což mu umožnilo lepší proniknutí na evropské trhy Pavlínek P., Pro akvizice, fúze a přímé zahraniční investice byl typickým jevem také transfer technologií, který velmi pomohl minimalizovat Kocandou opravy autoskla dobu potřebnou pro zapojení jednotlivých firem do řetězců automobilového průmyslu v Evropě. I když technologická mezera mezi zeměmi CEE a Herink západem byla znatelná, jak jsem již zmínil, největší rozdíly tvořily zastaralé způsoby organizace výroby a managementu, které v éře cvičením těhotné Prahou západ Kocandou