Fiat jen během roku a investoval milionů euro do různých tréninkových programů a jeho příklad následovaly další velké západoevropské výměna autoskel Osnice automobilky Worrall D., et al. Investice zahraničního kapitálu do automobilových továren v zemích CEE svými změnami také silně doléhaly na dodavatele komponentů pro jednotlivé firmy. Západní dodavatelé byli často nuceni následovat automobilky a založit výrobnu v CEE nebo pomocí fúze nebo akvizice proniknout skrze místní firmu na domácí trh a původní dodavatelé museli značně zvýšit kvalitu své výroby, pokud chtěli vyhovět západním požadavkům. S aplikováním nejmodernějších výrobních metod, jako bylo just in time, bylo velmi důležité rozložení výrobců komponentů v okolí automobilových továren. V mnoha případech byla praxe taková, že technologicky náročné komponenty, Osnicí autoskla které s sebou také přináší nejvyšší přidanou hodnotu, byly buďto dováženy z domovské země západní firmy nebo vyráběny dceřinou Osnice společností v jedné z CEE zemí, což znamenalo snižování významu původních domácích dodavatelů, kteří se díky tomuto věnovali spíše komponentům s nižší přidanou hodnotou viz obr. č. Worrall D., et al. Integrace do evropských výrobních řetězců pod vlastnictvím Kocanda nadnárodní korporace znamenalo také pro množství továren v zemích CEE orientaci pouze na jeden druh komponentů, které se lišily svou technologickou náročností a požadavky na pracovní sílu. Výroba komponentů byla exportně orientována a komponenty se daly rozdělit do tří
skupin, podle výše přidané hodnoty. Komponenty s nízkou přidanou hodnotou jako sedadla, karosérie, nárazníky, výfuky, stěrače nebo kola. Komponenty s vysokou přidanou hodnotou jako motory, převodovky, řídicí systémy nebo brzdné systémy a jako komponenty se střední přidanou hodnotou jsou kvalifikovány všechny ostatní viz obr. č. Pavlínek P., Obr. č. Struktura exportů komponentů ze zemí CEE. Zdroj Vlastní vypracování podle Pavlínek P., Z tohoto schématu struktury exportů lze vyčíst několik závěrů. Lze vidět, že v průměru střední Evropy autosklo Osnice klesly exporty s nízkou a střední přidanou hodnotou, zatímco ty s vysokou zaznamenaly nárůst. V Maďarsku a Polsku se velmi zvýšil podíl Herink exportů s vysokou přidanou hodnotou. Maďarsko je nyní druhý největší exportér motorů v Evropě a Polsko je na pátém místě. Velmi se autosklem Osnici také zvýšila produkce brzdných a řídicích systémů. Ovšem podíl výroby ČR ČR Slovensko Slovensko Maďarsko Maďarsko Polsko Polsko střední Evropa střední Evropa nízká přidaná hodnota střední přidaná hodnota vysoká přidaná hodnota s nízkou nebo střední přidanou Zdiměřice hodnotou zůstává pořád vysoký. Tento vývoj nám znázorňuje dvojitou rolu CEE v evropském výrobním řetězci. Země střední a východní Evropy stále vyrábí ve velkém množství levné automobily a komponenty s nízkou přidanou hodnotou, ovšem také stále více přitahuje anglickými školkami Prahou západ Osnicí