které představují časté příčinny agresivního chování. Toto chování je samo o sobě v prostředí dopravy značně nebezpečné a v prostředí automobilů je ještě často různými faktory umocněno a zesíleno. Tato práce se tedy zabývá především problematikou autoskla Lhotce agresivního chování spojeného s řízením automobilu a psychickými nároky řízení, jelikož se jedná o značně aktuální problematiku, která má značné dopady na celou společnost. V úvodu je nejprve stručně popsán vývoj počátků automobilové kultury, které položily Budějovická základy jejímu dnešnímu celosvětovému masovému rozšíření. Poté se zaměříme na agresi a její popis, především z psychologického hlediska a s důrazem na uplatnění jejích definic ve vztahu k automobilům. Dále na psychologii řízení, která při řízení automobilu hraje jednu z klíčových rolí a ovlivňuje veškeré další jednání a chování, a její obzvláště důležité prvky jakým je například Praha 12 pozornost. Na závěr teoretické části se pak pokusíme o syntézu výše uvedeného a zaměříme se na na agresivní chování při řízení automobilu a vše co s ním souvisí. V praktické části pak rozebereme výsledky dotazníkového šetření, zaměřeného na zkušenosti řidičů s agresivním chováním a na jejich návyky, které by mohly rizikové či agresivní chování způsobovat. Samotné agresivní chování na silnicích je pak podrobě popsáno a rozebráno pomocí řízených rozhovorů jak s obětmi, tak agresory a doplňuje tak teorii uvedenou v první autosklu Lhotku
části práce. TEORETICKÁ ČÁST AUTOMOBILY V této kapitole se zaměříme především na historický vývoj automobilů. A v rámci něj pak zejména na období zrodu automobilů, jeho počátků a položení základů automobilové kultury, tak jak ji v podstatě známe dnes Zdůrazněny jsou také skutečnosti, které byly pro zrod a rozvoj automobilů zcela klíčové, i když s nimi často od začátku přímo nesouvisely. Pozornost Roztyly je tedy věnována především konci a začátku století, kdy byly položeny základy pro rozmach automobilů. Současný stav rozvoje automobilů a