byly dvě možnosti, jak mohli výrobci zvýšit svou šanci v tomto silně konkurenčním prostředí snaha prorazit na nové trhy nebo přesunout Nouzov část své produkce do oblastí s nižšími náklady na výrobu. Trendem několika posledních dekád bylo zapojování okolních periferií západní Evropy a Severní Ameriky do výrobních a distribučních sítí. Tyto periferie umožňovaly automobilovým výrobcům srazit své výrobní náklady tím, že přesunuli části výroby, často ty, které byly nejnáročnější na pracovní sílu do těchto lokací s nižšími výměna autoskel Nouzovu mzdami. Pro evropské automobilky se otevřelo velké okno podobných příležitostí po pádu komunistických režimů v zemích střední a východní Evropy na konci let Pavlínek P., Automobilový průmysl před rokem Od začátku své historie automobilové výroby byl region střední a východní Evropy dále CEE periferní oblast západní části starého kontinentu a jeho úspěšných producentů. V období před světovou autosklo Nouzov válkou si vlastní automobilový průmysl dokázala vytvořit jen česká část Československa, území budoucího Východního Německa a Sovětský svaz. Na ostatních územích střední a východní Evropy byla automobilová výroba omezena na aktivity Zeměmi CEE se v tomto textu rozumí Bulharsko, Československo Česká republika a Slovensko, Jugoslávie Srbsko, Slovinsko a Bosna a Hercegovina, Maďarsko, NDRVýchodní Praha 19 Německo, Polsko, Rumunsko a SSSR Bělorusko, Rusko, Ukrajina. zahraničních firem. Menší množství automobilů bylo vyráběno v Maďarsku,
Rumunsku, Polsku a Jugoslávii pod záštitou firem jako Fiat, Ford, Austro Daimler a další. Navzdory tomu, že území dnešní České republiky bylo zastoupeno mezi vůbec prvními zeměmi na světě, vyrábějící automobily, nemohl se československý automobilový průmysl rovnat svým autosklo Nouzov západoevropským konkurentům. Československu se sice v druhé polovině let podařilo vyrobit více automobilů, než například Švédsku, Rakousku nebo Belgii, ale se svými automobily v roce se jeho produkce nemohla srovnávat s kusy vyrobenými v Británii, v Německu, ve Francii a v Itálii Pavlínek P., Automobilový průmysl Sovětského svazu zaznamenal strmý růst v průběhu socialistické industrializace před světovou výměny autoskly Nouzova válkou. V roce vyráběl motorových vozidel a v roce se jeho produkce dostala na osobních automobilů a nákladních. Počátek masové produkce v Praha 18 Sovětském svazu také velmi úzce souvisí s výrobou pod licenčními smlouvami s americkými producenty, například v jedné z moskevských továren byly vyráběny Ford A a Ford AA. I přes tyto zahraniční snahy byla produkce osobních automobilů v Sovětském svazu opomíjena a mnohem větší důraz byl kladen na výrobu nákladních automobilů Pavlínek P., Jak jsem již uvedl v minulé kapitole, po skončení světové války, hlídáme dítěti v Praze 9 Nouzově