výkon motoru na vozovku síly při zrychlování, aby přenášela brzdné síly síly při zpomalování a aby přenášela boční síly působící na vozidlo při průjezdu zatáčkou. Velikost této plochy je zhruba velikost lidské dlaně, je to plocha, kde se pneumatika dotýká vozovky, jen takováto malá plocha, resp. součet všech ploch pod pneumatikami je to, co tzv. drží automobil na silnici, Adhezní kružnice Vypich Schopnost pneumatiky přenášet konkrétní síly záleží také na adhezních podmínkách vozovky. Čím je adheze povrchu větší, tím je i pneumatika schopna přenášet větší síly, naopak při snižujícím se součiniteli adheze se schopnost pneumatiky přenášet síly zmenšuje. Obrázek určuje, jak velkou sílu je schopna přenášet konkrétní pneumatika za daného konstantního zatížení v závislosti na adhezi. Hrubý autosklem Vypich suchý asfalt je tmavý okraj elipsy, ujetý sníh, počínající námraza pak světlý kruh uprostřed. Velikost kružnice elipsy se přímo odvíjí od velikosti přítlačné síly. Když vozidlo zatáčí, tak se k podélným silám přidávají i boční síly. Je třeba si uvědomit, že pokud působí dvě síly najednou, tak výslednice je vektor. Pokud bychom od pneumatiky nadále chtěli přenášet maximální boční síly a Homolka zároveň požadovali přenos maximálních brzdných sil, výslednice se dostává zcela mimo oblast adheze a vozidlo ani nezatáčí, ani Vypichem autosklům nezpomaluje. Vozidlo v neřízeném smyku vyjíždí ze zatáčky. Pneumatika umí jen jednu věc. Čím více máme požadavků na přenos brzdných
sil, tím méně schopnosti pneumatiky zůstává na schopnost zatáčet a naopak. Chceme li od pneumatiky přenos obou sil najednou, musíme se o její schopnosti rozdělit. Je to vždy o určitém kompromisu. Důležité je si uvědomit, že maximální schopnost přenášet brzdné síly má pneumatika jedině do rovných kol, maximální schopnost přenášet boční síly má jedině, pokud nemusí přenášet brzdné síly, nebo síly autosklo Vypich motoru výkon. Adhezní kružnice totiž platí nejen pro brzdění, ale i pro zrychlování a je samozřejmě pod každým kolem. Výše uvedené také vysvětluje, proč je zadní náhon schopen přenést na vozovku větší výkon motoru než přední. Přidání plynu znamená zvýšení Petřiny přítlaku na zadní nápravu a tím i zvětšení adhezní kružnice, síla přenášející výkon je tedy větší. Ovšem pozor, zase jedině do Na Bateriích rovných kol. Auto v driftu již nezrychluje, smyk, byť řízený, vždy znamená ztrátu rychlosti. Vliv odstředivé síly Při jízdě v zatáčce na auto působí navíc i odstředivá síla. Velikost této odstředivé síly záleží na rychlosti a zvyšuje se s kvadrátem rychlosti. výměny autoskly Vypichu Dvojnásobná rychlost, ale čtyřnásobná velikost odstředivé síly PŘÍČINY SMYKU A TEORIE JEHO ZVLÁDNUTÍ Nedotáčivý smyk smyk předních účetnictví Praha 6 Vypich