konstrukčně zcela odlišné pneumatiky a možnosti jejich používání jsou striktně vymezené. Pneumatiky značení, životnost, hmotnostní a Na Bateriích rychlostní index I životnost letní pneumatiky není neomezená. Nejsou to jen čtyři roky, ale výrobci pneumatik udávají maximální životnost pneumatiky v rozmezí až let. Po této době by se ani letní pneumatiky neměly nadále používat. Značení data výroby je provedeno naprosto Petřiny stejným kódem jako u pneumatiky zimní. Z hlediska bezpečnosti jízdy je nutné dodržovat i nařízení výrobce automobilu týkající se hmotnostního a rychlostního indexu pneumatiky. Je nutno dodržet minimální předepsané hodnoty. Vše lepší vyšší hodnota se použít může, autosklu Baterie nic horšího nižší hodnota indexu rozhodně ne. Hodnoty hmotnostního indexu ve formě číslic a v případě rychlostního indexu ve formě autoskla Bateriemi písmen jsou uvedeny na boku pneumatiky hned za rozměrem pneumatiky, např. R T, kdy je hmotnostní index a T je rychlostní index. Písmeno T např. udává maximální rychlost, na kterou je pneumatika konstruována, tedy kmh. Vliv hloubky vzorku na délku brzdné dráhy Jak již bylo zmíněno výše, i u letní pneumatiky platí, že minimální hloubka vzorku by neměla být menší než mm. Platí to pro jízdu na mokré vozovce. Hloubka dezénu výrazně ovlivňuje schopnost pneumatiky odvádět vodu. Platí, že čím širší pneumatika je, tím hlubší musí být vzorek. Na obrázku je vidět, jak hloubka dezénu ovlivňuje délku brzdné dráhy na mokré vozovce. Vzorek o hloubce mm znamená o delší brzdnou dráhu než
u nové, resp. mírně ojeté pneumatiky. SPRÁVNÉ BRZDĚNÍ A ZASTAVENÍ VOZIDLA Změna délky brzdné dráhy v závislosti na změně rychlosti a Vypich na změně adheze Brzdění ze kmh na mokrém asfaltu brzdnádráha hloubka dezénu mm Délka brzdné dráhy přímo závisí na rychlosti jízdy. Je třeba vždy mít na paměti, že délka brzdné dráhy vzrůstá s kvadrátem rychlosti. Dvojnásobná rychlost znamená čtyřnásobnou délku brzdné dráhy bez ohledu na adhezní podmínky. Na obr. je X na suché vozovce samozřejmě menší, než by byla hodnota X na mokré vozovce, ale čtyřnásobek hodnoty X při dvojnásobném zvýšení rychlosti se vždy odvíjí od hodnoty X vztahující se k příslušnému adheznímu povrchu. Červený vrch Adheze povrchu má samozřejmě rozhodující vliv na délku brzdné dráhy. Pamatujte, že na mokrém asfaltu je brzdná dráha x delší než na