režimem. Všechny velké podniky byly znárodňovány a postupně byla zaváděna centrálně plánovaná ekonomika. V první fázi, která trvala do února bylo využíváno spíše nepřímého plánování, kdy byly podniky do jisté míry samostatné. Vláda rozhodla, že se budou vyrábět jen dva typy osobních vozů větší Tatra a menší Škoda přičemž Škoda bude mít monopol na výrobu malých osobních vozů a nesmí vyrábět komerční vozy, Aero, Praga a Avia měly vyrábět výhradně nákladní automobily a Tatra měla přerušit výrobu malých osobních vozů a Juliska pokračovat ve výrobě pouze velkých osobních automobilů a nákladních vozů. Z tohoto důvodu byla výroba nákladních automobilů Škoda přesunuta do Avie, Aera a Pragy. Jawa pak měla produkovat výhradně motocykly a ukončit výrobu osobních vozů. Všechny karosářské podniky byly sdruženy do firmy Karosa, která se měla soustředit na výrobu autobusů. Vedle přesunů výroby mezi stávajícími podniky byly vytvořeny Julisce autosklu i nové podniky Liaz, Zetor, které přejaly část výroby. Všechny tyto výhradně politicky motivované změny vedly k silné koncentraci automobilového průmyslu a eliminaci konkurenčního prostředí. Žídek, Pavlínek, Rozhodnutím s pozitivním vlivem na budoucí rozvoj však byla Baba snaha o soběstačnost automobilového průmyslu, která vedla k vytvoření jedenácti nových podniků. Ty již roku zaměstnávaly osob a zajišťovaly dodávek dílů domácím automobilkám. Jednalo se tak o významnou změnu oproti situaci před světovou válkou, kdy bylo domácími autosklo Juliska
producenty zajištěno jen dodávek. Tyto díly však většinou úrovní své kvality neodpovídaly dílům dováženým ze západních zemí. Hanspaulka Faltus, Pavlínek, V průběhu čtyřicátých až šedesátých let prošel československý automobilový průmysl mnoha reorganizacemi, jejichž