investicím Volva a Scanie vzrostla o Obdobná situace panovala v odvětví výroby motocyklů, v němž propad ve většině zemí přesahoval s výjimkou Běloruska, kde činil Pavlínek, Na základě statistik uvedených v této podkapitole je zřejmé, že úspěšná transformace průmyslu osobních automobilů několika hlavně středoevropských zemí Historický vývoj automobilového průmyslu je jen výjimkou ve všeobecném kolapsu automobilového průmyslu zemí CEE po roce Pavlínek, Vývoj automobilového průmyslu v Československu Podkapitola popisuje vývoj automobilového průmyslu na území Československa. Ten má mnoho charakteristik společných s ostatními zeměmi střední a východní Evropy, ale zároveň má svá specifika, jež jsou dána dlouhou tradicí tohoto průmyslového odvětví. Z tohoto důvodu se v podkapitole píše často o českém Pohořelec automobilovém průmyslu, neboť na území Slovenska byla automobilová výroba zaváděna až později jako součást snah o jeho industrializaci a jednalo se tak o pobočné závody českých automobilek, do nichž byla pouze přesunuta část výroby. Období před rokem Český automobilový Dlabačov průmysl patří mezi jeden z nejstarších v Evropě i ve světě a jeho počátky byly položeny již roku když Václav Laurin a Václav Klement výměny autoskly Pohořelcem založili v Mladé Boleslavi firmu na výrobu bicyklů LaurinKlement, později přejmenovanou na Škodu. Po Daimler Benz a Peugeotu jde o třetí autosklo Pohořelec nejstarší automobilku v Evropě. Automobily se zde však začaly vyrábět až o let později, roku Prvním automobilem, vyrobeným na území
Československa, se stal vůz Tatry v Kopřivnici, která byla založena roku a již následující rok zde začala výroba. Roku vyrobila svůj první vůz Pražská továrna na automobily a roku zahájila výrobu firma Walter, sídlící taktéž v Praze. Po světové válce se výrobou osobních automobilů začaly zabývat i společnosti Brněnská zbrojovka Aero a Jawa Škoda auto, b SAP, f Expats, Navzdory tomuto ranému vývoji a vysoké kvalitě byly československé firmy nekonkurenceschopné, neboť kvůli malému množství typů a počtu vozů v sérii byly ceny oproti Střešovičky západním vozům asi dvojnásobné, při porovnání s americkými vozy dokonce čtyřnásobné. Roční výroba asi vozů nemohla být srovnávána autosklo Pohořelec s produkcí statisíců vozů západních automobilek. V tomto období také ještě neexistovala síť dodavatelů komponent pro výrobu automobilů a přibližně dílů se tak dováželo z Německa a Itálie. Domácí trh byl ale před importem levnějších vozů chráněn dovozními cly, která Petřín tvořila až ceny. Faltus, Produkce na počátku dvacátého století byla značně nestabilní od poloviny dvacátých let rychle rostla, počátkem Pohořelec autosklům třicátých let pak v důsledku Velké hospodářské krize opět klesla a následně rostla až na svůj předválečný vrchol roku kdy v