kvalitnějšími ojetými vozy ze západu. Poptávka po vozech byla negativně ovlivněna i vysokými mírami inflace v nových zemích, která způsobila znehodnocení úspor a pokles kupní síly. Otevření trhů zemí CEE bylo spojeno s urychlenou snahou západních automobilek realizovat zde své výrobní závody, aby mohly těžit z relativně levné a přitom kvalifikované pracovní síly, navíc v blízkosti Evropské unie EU. Želivského Všechny tyto faktory se počátkem devadesátých let podílely na kolapsu trhu domácích osobních automobilů všech zemí CEE. Jonáš, Žídek, Pavlínek, Kolaps trhů CEE způsobil nedostatek kapitálu domácích automobilek pro udržení množství produkce a vedl k jejich silnému zadlužení způsobenému snahou zachování výroby. Společnosti také přišly o dřívější státní dotace a významně se jim zvýšily náklady kvůli deregulaci a skokovému růstu cen dovážených surovin, především z bývalého Sovětského svazu. Firmy navíc potřebovaly další finanční zdroje na nákup různých licencí a vývoj PodílnavýrobězemíCEE Rok Československo SSSR Bulharsko Rumunsko Jugoslávie Polsko NDR Historický vývoj automobilového průmyslu technologií, díky kterým by se jejich vozy technicky i kvalitou přiblížily autosklo Želivského západoevropským automobilům. Právě zvýšení množství exportovaných vozů na západní trhy bylo jedinou cestou, jak zajistit dostatečnou autosklem Želivského výši zisků vzhledem k velmi nízké poptávce doma i ve východní Evropě. Jonáš, Žídek, Pavlínek, V reakci na nastalou situaci se vlády Olšany
zemí CEE rozhodly jít jednou ze dvou cest. První možností bylo uzavření smluvního partnerství se silným zahraničním investorem, který by zajistil restrukturalizaci a začlenění automobilky do vlastní skupiny. Druhou možností pak bylo zaměření se na výrobu velmi levných vozů, které by byly cenově výhodnější než nejlevnější západní vozy a získaly by dostatečný podíl na domácím trhu. Druhou cestu však volily jen země, kterým se nepodařilo najít strategického partnera pro první způsob, souhlasícího s mnohdy velmi přísnými podmínkami, jak se stalo v případě značek osobních automobilů Dacia, AvtoVAZ, Zastava či různým výrobcům nákladních vozidel. Dobrovolně byl druhý Flora způsob zvolen pouze v Rusku. Od počátku devadesátých let tak byla výsledkem transformace celého automobilového odvětví. Pavlínek, výměny autoskly Želivského Automobilový průmysl byl pro své vazby na další odvětví a celkový vliv na ekonomiku považován za klíčový a stal se tak měřítkem úspěchu transformace jednotlivých zemí CEE. Jednotlivé vlády proto silně podporovaly jeho transformaci prostřednictvím přímých Strašnická zahraničních investic. Skutečně pozitivně je tato transformace hodnocena především v Maďarsku a České a Slovenské republice. V ostatních zemích byl vývoj velmi nerovnoměrný a v mnoha aspektech sporný. Pavlínek, Z pohledu výrobců automobilů nabízely země CEE několik výhod, autosklo Želivského mezi které patřila celková populace, představující významný potenciální trh pro přebytky západních automobilek. Dále zde mohli